Sedište: Svetog Nauma 7, 11000
Adresa kancelarije: Đorđa Vajferta 13, 11000
Telefon: +381 11 4529 323

Centar za evropske politike, kao koordinator Radnih grupa Nacionalnog konventa o EU (NKEU) za poglavlja 8 – Zaštita konkurencije i 28 – Zaštita potrošača, ukazuje da su oblici samoorganizovanja potrošača, kao što je nedavni bojkot velikih trgovinskih lanaca, pokušaji da se utiče na krupne tržišne aktere u nedostatku akcije nadležnih institucija. Problem izuzetno visokih maloprodajnih cena određenih proizvoda, enormno velikih u odnosu na prosečna primanja naših potrošača ili čak u odnosu na mnogo razvijenija tržišta evropskih zemalja, posledica je pre svega nesumnjivo prisutnih poremećaja konkurencije na našem tržištu.
U međuvremenu, Komisija za zaštitu konkurencije ne primenjuje nikakve mere iz svoje nadležnosti kojima bi se uticalo na kartelizaciju velikih trgovinskih lanaca i na druge oblike povrede konkurencije koje su prisutne u lancima nabavke i plasmana proizvoda. Jedina aktivnost Komisije na ovom planu je bila pokretanje postupka protiv četiri maloprodajna lanca, praćena medijski atraktivnom akcijom nenajavljenog uviđaja u njihovim prostorijama, u oktobru prošle godine. Nakon ovog događaja, koji se vremenski poklopio sa postupkom selekcije i ponovnog izbora predsednika Komisije za zaštitu konkurencije na novi mandat u Skupštini Srbije, do ovog momenta nema novih informacija o toku tog postupku niti mogućim odlukama i merama.
Zakonska ovlašćenja Komisije za zaštitu konkurencije, uključujući mogućnost određivanja mere zaštite konkurencije u vidu plaćanja novčanog iznosa u visini do 10 % od ukupnog godišnjeg prihoda ostvarenog tržištu Srbije, izuzetno su velika i jedinstvena u našem pravnom i institucionalnom sistemu. Ova sankcija bi na primeru samo jednog od četiri trgovinska lanca u pomenutom postupku mogla da iznosi i do 15 milijardi dinara, što ukazuje na njenu težinu i mogućnost uticaja na sve aktere na tržištu, da prekinu postojeće oblike povrede konkurencije i da se suzdrže od takvih radnji u budućnosti. Takve korektivne mere su jedini efikasan način da se utiče na prekid aktuelne prakse beskonačnog rasta maloprodajnih cena u trgovinskim lancima, kojom se naši potrošači stavljaju u sve teži ekonomski položaj.
Centar za evropske politike