Sedište: Svetog Nauma 7, 11000
Adresa kancelarije: Đorđa Vajferta 13, 11000
Telefon: +381 11 4529 323
Praksa Komisije za zaštitu konkurencije u senci: Hitno potrebno poboljšanje transparentnosti i primene pravila
Beograd, 9.10.2024. – Centar za evropske politike (CEP), kao koordinator Radne grupe za Poglavlje 8 – Zaštita konkurencije Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU), skreće pažnju na urgentnu potrebu unapređenja rada Komisije za zaštitu konkurencije u Srbiji. Iako su ekonomski rast i povećanje investicionog rejtinga značajni indikatori napretka, bez efikasne primene pravila o zaštiti konkurencije dugoročna ekonomska stabilnost i održivost tržišta ostaju neizvesni.
CEP naglašava da je stanje konkurencije, kao i primena pravila koja je regulišu, od suštinskog značaja ne samo za zdravlje domaćeg tržišta već i za napredak Srbije ka članstvu u Evropskoj uniji. Efikasna zaštita konkurencije doprinosi fer tržišnim uslovima, sprečava monopolističke prakse i podstiče inovacije, čime direktno utiče na privredni rast i interes potrošača. Stoga, svaki pad u kvalitetu rada institucija zaduženih za sprovođenje ovih pravila, kao što je Komisija za zaštitu konkurencije, predstavlja ozbiljan rizik za tržišnu dinamiku Srbije.
Pad u kvalitetu i obimu rada Komisije za zaštitu konkurencije
Nažalost, praksa Komisije u proteklom periodu pokazuje zabrinjavajuće trendove. Prema dostupnim podacima, Komisija je u toku ove godine donela samo jednu odluku o povredi konkurencije, dok poslednja odluka o zloupotrebi dominantnog položaja datira još iz 2021. godine. Ovaj ozbiljan pad u aktivnosti i manjak tzv. „slučajeva-orijentira“ (landmark cases), koji bi kroz konkretne primere trebalo da pruže smernice za primenu pravila zaštite konkurencije u stvarnim tržišnim okolnostima, ukazuje na duboku letargiju u radu Komisije.
CEP izražava posebnu zabrinutost zbog gotovo potpunog izostanka Komisije iz javnog dijaloga o ključnim politikama i zakonodavnim inicijativama koje utiču na stanje konkurencije na tržištu Srbije. Nedostatak prisustva u ovim diskusijama značajno smanjuje ulogu Komisije kao korektivnog faktora i nadzornika tržišta, a otvara prostor za donošenje politika koje potencijalno ograničavaju konkurenciju ili favorizuju određene učesnike na tržištu.
Nedostatak transparentnosti – Da li Komisija deluje u senci?
Jedan od ključnih problema sa kojim se suočavamo jeste nedostatak transparentnosti u radu Komisije. Konkurs za izbor novog predsednika i članova Saveta Komisije za zaštitu konkurencije nije objavljen na internet stranici Komisije, što predstavlja ozbiljan problem u pogledu transparentnosti i odgovornosti prema javnosti. Informacije koje su dostupne uglavnom se odnose na seminare i međunarodne aktivnosti, dok su odluke i aktivnosti od suštinskog značaja za stanje konkurencije na domaćem tržištu retko dostupne ili objašnjene javnosti.
Pitanje transparentnosti je dodatno značajno u svetlu činjenice da je Srbija već sada, prema članu 73. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), obavezna da u potpunosti primenjuje pravila o zaštiti konkurencije usklađena sa pravom EU. Ova obaveza nije daleka perspektiva vezana za eventualno članstvo, već važeća međunarodna obaveza kojoj Srbija mora posvetiti ozbiljnu pažnju.
Potreba za reformom i hitnom promenom prakse
Imajući u vidu navedene izazove, Centar za evropske politike poziva na hitne promene u radu Komisije za zaštitu konkurencije. Neophodno je da Komisija izađe iz trenutnog stanja pasivnosti i obezbedi da njena praksa bude javna, transparentna i u skladu sa najboljim evropskim standardima. Javnost, uključujući stručnu zajednicu i medije, mora biti redovno informisana o ključnim odlukama koje se tiču zaštite konkurencije, kao i o politikama koje mogu uticati na tržišne uslove.
Takođe, potrebni su adekvatni institucionalni i stručni kapaciteti unutar Komisije kako bi ona mogla efikasno da odgovori na izazove tržišta i primenjuje pravila koja sprečavaju monopolističko ponašanje i druge prakse koje narušavaju konkurenciju. Bez ove reforme, postoji ozbiljan rizik da Komisija nastavi da deluje pod “velom senke”, a tržište Srbije ostane nezaštićeno od anti-konkurentskih praksi.
Centar za evropske politike poziva nadležne institucije, uključujući Vladu Republike Srbije i Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, da preduzmu konkretne korake u jačanju transparentnosti i odgovornosti Komisije za zaštitu konkurencije. Samo kroz otvoren dijalog, reformu i povećanje stručnih kapaciteta možemo osigurati fer tržišne uslove i održivu ekonomsku budućnost Srbije.