Sedište: Svetog Nauma 7, 11000
Adresa kancelarije: Đorđa Vajferta 13, 11000
Telefon: +381 11 4529 323

Da bi se bilo koja država smatrala uspešnom, ona mora pokazati sposobnost da uvede značajne ili transformativne promene koje će pozitivno uticati na svakodnevni život građana, pogotovo uzimajući u obzir dinamičnost savremenog sveta. Kako bi se osigurala efikasnost tih nastojanja, neophodno je pažljivo planiranje i predviđanje, sa ciljem povećanja verovatnoće uspeha i ublažavanja rizika od neuspeha. Ovakvo dalekovido planiranje zavisi od toga da li je država vođena jasnom vizijom, navigacionim kompasom koji određuje gde ona teži da bude. Iako ovi principi mogu delovati očigledno, postoji suprotan trend koji se razvija na mnogim mestima, pri kojem države odstupaju od ovih principa. Da bismo bolje razumeli osnovnu dinamiku takvih država, predlažem novi koncept koji bi se mogao nazvati „zaglavljena država” (eng. a limbo state). Koristeći Srbiju kao uvodnu studiju slučaja, cilj je da se testira validnost ovog koncepta, sa namerom da se analiza proširi i na druge slučajeve u budućnosti.
U osnovi, zaglavljena država može se definisati kao država čija određujuća osobina postaje nemogućnost, ili možda, nevoljnost njenog vođstva da se oslobodi statusa quo. Međutim, suština ovog koncepta prevazilazi ideju obične stagnacije. Prema definiciji Oksfordskog rečnika, za razliku od pojma stagnacije (eng. stagnation), koji se koristi da označi „činjenicu prestanka razvoja ili napredovanja”, engleska imenica limbo (koju možemo prevesti kao procep ili zaglavljenost) fokusirana je na „situaciju u kojoj niste sigurni šta dalje da radite, u kojoj ne možete preuzeti akciju itd., posebno zbog toga što čekate da neko drugi donese odluku”. Suptilna, ali ključna razlika između ova dva pojma ističe da je ovaj drugi obuhvatniji. Naslanjajući se na tu distinkciju, ovaj koncept može poslužiti kao ubedljiv okvir kroz koji se može analizirati naginjanje država ka postojanom stanju inercije, kao i proceniti posledice takvog stanja na njihov širi društveno-politički razvoj.
Postoje (najmanje) tri ključna elementa koja se mogu koristiti kako bi se odredilo da li se neka država može klasifikovati kao zaglavljena država.
1. Odsustvo jasne i odlučujuće vizije gde vođstvo vidi državu u budućnosti.
U ovom kontekstu, „budućnost” označava vremenski okvir koji prevazilazi kratkotočni fokus na nekoliko godina, već označava krajnji cilj ili zamišljenu „sudbinu” države. Iako je u pitanju dalekosežna vizija, težnja ka njenom dosezanju trebalo bi da se odrazi na sve politike u sadašnjosti i bliskoj budućnosti. Međutim, zaglavljena država ne poseduje niti aktivno traži viziju ovakve vrste jer se održavanje statusa quo najviše podudara sa kratkosežnim interesima vlade. Čak i ako zaglavljena država artikuliše nekakvu pro forma viziju izraženu u govorima predsednika ili zvaničnim planovima Vlade, ona uglavnom služi svrsi sticanja spoljašnjeg i unutrašnjeg legitimiteta, a ne kreiranju suštinskog doprinosa razvoju događaja na terenu kao što bi se očekivalo da stvarna vizija postigne. U praksi, postupci takve vlasti idu nasuprot pro forma viziji, suštinski je svodeći na površan, dekorativan čin.
2. Reformama, ako ih uopšte ima, nedostaje koherentna i dobro definisana agenda, što doprinosi njihovoj dvosmislenosti.
U interesu svih vlada je da stvore utisak napretka u očima svojih građana, sa ciljem održavanja društvenog reda i poretka. Ipak, u zaglavljenoj državi, reforme koje se preduzimaju retko proizvode opipljive i transformativne rezultate. Njima nedostaje koherentna, dobro definisana i sveobuhvatna strategija koja bi bila povezana sa vrhovnom vizijom. U takvim slučajevima, reforme koje se preduzimaju često se sprovode samo radi stvaranja slike vlade koja aktivno reaguje na neposredne brige građana, umesto kao deo šire vizije. Ovde se naglasak stavlja više na oblikovanje percepcija nego na pokretanje značajnih promena koje bi išle van već učvršćenih sistemskih okvira. Kao rezultat toga, čak i ako su neke reforme normativno dobro osmišljene, njihov efekat je u zaglavljenoj državi suzbijen sistemskim ciljem režima da održava status quo. Na taj način, one su osuđene na propast čak i pre nego što se počne sa njihovim sprovođenjem.
3. Konstantna društvena percepcija zaglavljenosti kao jedine izvesnosti.
Posedovanje jasne vizije i konkretne reformske agende trebalo bi da predstavlja izvor predvidljivosti za građane, nudeći jasan i svima razumljiv put napred. Međutim, u zaglavljenoj državi, postoji društvena percepcija da se ne može predvideti gde će zemlja biti u narednih pet do deset godina, a kamoli za nekoliko decenija. To, zauzvrat, stvara osećaj apatije, odnosno okruženje koje produbljuje osećaj zamora, nezadovoljstva i beznadežnosti. Shodno tome, takva društva se sa oklevanjem navikavaju na status quo, uglavnom ne uspevajući da prikupe dovoljno energije da ga promene. Ovakvi uslovi obično cvetaju u državama sa autokratskim tendencijama; što su one izraženije, to se autokratske sklonosti dublje ukorenjuju. Stoga se na taj način stvara začarani krug koji je teško prekinuti.
Neophodnost uvođenja ovog koncepta u 2023. godini odražava zabrinjavajući razvoj događaja u Srbiji. U novembru ove godine, Evropska komisija je predstavila svoj najnoviji Paket proširenja, ocenjujući stepen napretka i spremnosti za članstvo. Na osnovu kvantifikacije ocena po poglavljima i osnovnim potpoglavljima, rezultirajuća prosečna ocena iznosi 3,05 na skali od 1 do 5. Ova prosečna ocena dobija na značaju kada se posmatra kroz komparativnu prizmu, otkrivajući tek marginalan napredak od svega 0,02 procentna poena u odnosu na prethodnu godinu i neznatnih 0,04 od 2016. godine, što praktično signalizira stanje zastoja. Ovo predstavlja poziv na buđenje ako se uzme u obzir da je, na primer, Hrvatska uspela da završi svoje reforme i uskladi se sa pravnim tekovinama EU za šest godina. Ako se postavi u kontekst ključnih određujućih elemenata zaglavljene države, Srbija stoji na sledeći način:
Uvođenje opisanog koncepta može se koristiti kako bi se o trenutnom stanju stvari komuniciralo na efektivan i lako razumljiv način. Iako je u osnovi pesimističan, ovaj koncept takođe služi kao poziv na akciju, zahtevajući kolektivnu pažnju i napore kako bi se pomoglo dotičnim državama da prevaziđu svoje (samonametnute) izazove. Kada se izazovi sagledaju kroz prizmu zaglavljene države, to može otvoriti puteve ka inovativnim rešenjima koja bi mogla doneti rezultate. Na primer, Komisija predlaže Plan rasta za Zapadni Balkan, delimično inspirisan Modelom faznog pristupanja koji je razvilo civilno društvo, a čiji je cilj da podstakne udaljavanje od statusa quo povećanjem podsticaja i koristi, jasno ih povezujući sa postizanjem neophodnih ciljeva i reformi. S obzirom na tekuće diskusije o reformisanju i jačanju politike proširenja, a u kontekstu aktuelnih geopolitičkih promena, postoji snažna potreba da EU pomogne zaglavljenoj državi poput Srbije da postane gospodar svoje sudbine i prestane da leluja ka budućnosti bez jasnog pravca i cilja.