Sedište: Svetog Nauma 7, 11000
Adresa kancelarije: Đorđa Vajferta 13, 11000
Telefon: +381 11 4529 323


Danas je Centar za evropske politike (CEP) organizovao Nacionalnu konferenciju „Građani na prvom mestu“ – Ka korisnički orijentisanim javnim uslugama u Srbiji, u okviru projekta Pokretači civilnog društva na Zapadnom Balkanu za reformisanu javnu upravu (WeBER 3.0). Konferencija je obuhvatila ključne teme koje se odnose na unapređenje javne uprave i pružanja usluga građanima – građani u središtu reformi javne uprave, nacionalna i regionalna iskustva u korisnički orijentisanom kreiranju javnih usluga, šta građani kažu o pružanju javnih usluga u Srbiji, i participativno rešavanje lokalnih problema u Srbiji – iskustva dobitnika WeBER grantova.
Širom Zapadnog Balkana, reforma javne uprave od suštinskog je značaja za izgradnju otvorenih, transparentnih i odgovornih vlada koje su usklađene sa vrednostima Evropske unije. Regionalna inicijativa WeBER, koja se pretežno finansira iz sredstava EU, od 2015. godine podržava učešće civilnog društva i građana u reformi javne uprave, fokusirajući se na aspekte rada uprava koji su usmereni ka javnosti – transparentnost, otvorenost, inkluzivnost i odgovornost. U Srbiji, u okviru tekućeg projekta WeBER 3.0, CEP je organizovao ovaj događaj osmišljen da okupi organizacije civilnog društva, predstavnike institucija, medija i donatorske zajednice u zajedničkom dijalogu o inkluzivnim, građanima usmerenim reformama.
Tokom dva prethodna ciklusa WeBER-a, od kojih je svaki trajao po tri godine, izdvojila se jedna ključna lekcija: potreba za vidljivim nacionalnim platformama koje bi istakle perspektive građana i civilnog društva u reformi javne uprave. Konferencija „Građani na prvom mestu“ upravo popunjava tu prazninu – dajući vidljivost reformskim naporima od lokalnih ka centralnim nivoima vlasti i predstavljajući lokalne inovacije ostvarene kroz program malih grantova, jedan od ključnih stubova projekta WeBER 3.0.
Milena Mihajlović Denić, vođa tima WeBER projekta i programska direktorka Centra za evropske politike (CEP), je u pozdravnom obraćanju podsetila na početnu ideju WeBER inicijative, da kroz jačanje civilnog društva i osnaživanje građana može da se zadrži pritisak na vlasti da nastave sa administrativnim reformama i nakon proširenja, kada oštrica uslovljavanja Evropske unije oslabi i kada se mandat SIGMA-OECD okonča. Ona je naglasila i primere efikasne saradnje civilnog društva sa profesionalnom upravom u svim zemljama regiona, kroz WeBER Policy Lab – format saradnje državnih institucija i civilnog društva koji testira humane, dizajn-thinking metode u rešavanju stvarnih problema građana. Konkretno u Srbiji, u okviru ovog procesa zajedničkim snagama su razvijeni prototipi objedinjene usluge za promenu prezimena i ličnih dokumenata nakon braka ili razvoda – problem koji danas traži obilazak više institucija, niz odvojenih procedura i značajne troškove za građanke. Ova inicijativa je istovremeno i rodno osetljiva, jer prepoznaje da teret ovih administrativnih procedura nesrazmerno više pogađa žene i da je neophodno dizajnirati rešenja koja uvažavaju njihove specifične potrebe.

Nj.E. Pernil Daler Kardel, ambasador Kraljevine Danske u Republici Srbiji, naglasila je da se napredak koji je postignut sa Crnom Gorom jasno vidi i u slučaju Albanije, te da se nada da će isti trend biti vidljiv i u Srbiji. Istakla je da i dalje preostaje značajan obim posla u oblasti vladavine prava, slobode medija i slobode izražavanja, ali i da postoji uverenje da Srbija može ostati čvrsto usmerena ka tom procesu. Dodala je da javne usluge još uvek ne ispunjavaju u potpunosti očekivanja građana, ali da je suštinski važno izgraditi i očuvati osnovno poverenje između građana i institucija.

Črtomir Peter Fisinger, Šef političkog odeljenja, Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji, ukazao je na činjenicu da reforma javne uprave čini jedan od ključnih stubova evropskih integracija. Ona obuhvata jačanje upravljanja na svim nivoima, uključujući ravnopravnost i odgovornost, povećanje profesionalnosti, depolitizaciju, transparentnost, kao i pitanja zapošljavanja i razrešavanja u državnoj upravi. Ako je svrha javne uprave da služi građanima, onda je neophodno da građani budu uključeni u ovu transformaciju. Naglasio je da je upravo to suština ovog projekta finansiranog od strane EU – reformu koji promoviše javnu upravu usmerenu ka građanima.
