Dijalogom i partnerstvom do boljih javnih usluga

25. april 2018. – Završna konferencija projekta Partnerstvom do dobre JAvne uprave, u organizaciji Centra za evropske politike (CEP) i Evropskog pokreta u Srbiji (EPuS) održana je danas u hotelu Metropol. Na konferenciji je predstavljena Siva knjiga javnih usluga, koja sadrži nalaze istraživanja u vezi sa javnim uslugama u Srbiji kao i preporuke za unapređenje njihovog kvaliteta, efikasnosti i dostupnosti u oblasti zdravstva, izdavanja ličnih dokumenata i upisa dece u predškolske ustanove i osnovne škole. Siva knjiga predstavlja jedan od rezultata ovog projekta koji su CEP i EPuS sproveli u prethodnoj godini, uz podršku Američke agencije za međunarodni razvoj – USAID.

Uvodničari na događaju su bili Branko Ružić, ministar državne uprave i lokalne samouprave (MDULS), Aza El-Abd, direktorka USAID misije za Srbiju, Suzana Grubješić,  generalna sekretarka EPuS-a i Milena Lazarević, programska direktorka CEP-a.

„Suština procesa reformi javnih usluga je da građanin oseti da je država servis njemu, a ne on državi“, rekao je ministar Ružić u svom uvodnom obraćanju. „Reforma javne uprave je jedan od tri stuba evropskih integracija, a pored toga, važna je za bolji život naših građana“, podvukao je on.

On je istakao i da je MDULS je izuzetno zahvalan na ovom istraživanju i preporukama koje daje Siva knjiga, kao i da će Ministarstvo posebno raditi na uključivanju civilnog sektora i građana u proces kreiranja politika.

Reforma javne uprave zahteva uključivanje svih, iako će Ministarstvo biti na raspolaganju svima, kao koordinator procesa, zaključio je Ružić.

Aza El-Abd je istakla da je reforma javne uprave preduslov za dobar kvalitet života građana, i da je javna uprava je „lice države koje svi građani vide“. „Zbog toga je važna saradnja, partnerstvo i dijalog u ovom procesu“, istakla je El-Abd.

Ona je posebno naglasila značaj partnerstva, jer, kako kaže, napretka u procesu javne uprave ne može biti ukoliko svi ne rade zajedno, zato je i naziv projekta „partnerstvom do dobre JAvne uprave“.

„Reforma javne uprave nije događaj, već dug proces, koji traje dok građani ne budu zadovoljni. Naš projekat je pokazao kako civilno društvo može dobro sarađivati sa javnom upravom i kako ta komunikacija može da bude korisna i dobra za sve. Rezultat te komunikacije je Siva knjiga javnih usluga koju danas predstavljamo. Važno je uključiti građane u što većoj meri. Prikupili smo više od 4000 svedočenja građana i na osnovu toga su formulisane preporuke“, rekla je Grubješić. 

Lazarević je istakla da je važno omogućiti građanima da mogu da daju svoj povratni odgovor, odnosno, da ocene javne usluge koje su im pružene.

„Načina je bezbroj“, rekla je Lazarević „bitno je samo da se glas građana čuje – to je naša ključna preporuka“.

O projektu i preporukama Sive knjige su govorile Tara Tepavac, istraživačica EPuS-a i menadžerka projekta, i Katarina Tadić, ekspertkinja na projektu. Novina u odnosu na dosadašnje projekte iz ove oblasti je ta što su sada ispitane obe strane – i stavovi građana i stavivi službenika, pa je dobijena „puna slika“ i percepcija javnih usluga u Srbiji.

Nakon predstavljanja preporuka, usledila je interaktivna diskusija sa publikom.

EPuS i CEP, u saradnji sa još 12 partnerskih organizacija iz različitih gradova i opština u Srbiji i uz podršku USAID-a, sprovodili su ovaj projekat u prethodne dve godine. Pokrenut je i portal www.mojauprava.rs,  putem koga su prikupljane i priče građana o njihovim pozitivnim i negativnim iskustvima prilikom korišćenja javnih usluga, a ostvaren je i direktan kontakt sa korisnicima javnih usluga na lokalnim događajima i uličnim akcijama koje su organizovane širom zemlje.

Skoro 4.000 građana iz svakog dela Srbije bilo je uključeno u kampanju tokom koje je organizovan 51 događaj – 27 uličnih akcija na raznovrsnim lokacijama, uključujući trgove, glavne pešačke zone i centralne lokacije u blizini ustanova koje pružaju javne usluge, kao i 24 javna događaja u formatu okruglih stolova, debata, foruma, panela i radionica. Kako bi se osigurala ravnomerna teritorijalna zastupljenost i participacija građana iz cele zemlje, kampanja je sprovedena u ukupno 17 gradova i opština u Srbiji: u Beogradu, Sremskoj Mitrovici, Lazarevcu, Valjevu, Lajkovcu, Mionici, Subotici, Kraljevu, Novom Pazaru, Nišu, Beloj Palanci, Pirotu, Kruševcu, Aleksandrovcu, Novom Sadu, Leskovcu i Zaječaru.

Foto: Viktor Ljevar